Interview met Vincent Van Meenen

Vincent Van Meenen won in 2012 de juryprijs van Write Now! en heeft inmiddels de romans Licht en geluid en Tuin op zijn naam staan. Met zijn vrienden bracht hij in eigen beheer ook nog eens een geïllustreerde dichtbundel uit. Dit jaar geeft hij een schrijfworkshop tijdens de voorronde in Antwerpen. Hoe heeft Write Now! bijgedragen aan zijn schrijversbestaan en hoe voelt het om nu aan de ‘andere kant’ van Write Now! te staan?

In 2012 won je de juryprijs van Write Now!. Heeft jouw winst bijgedragen aan je schrijfcarrière?

‘Carrière is natuurlijk een fascinerend woord. Het komt uit het Frans en betekent ‘steengroeve’. Het bijzondere is dat je om een carrière op te bouwen, je moet graven. Hoe verder je je carrière opbouwt, hoe dieper de steengroeve wordt. Dat klinkt op zijn minst onheilspellend.
Na Write Now! kwam ik gemakkelijk in contact met uitgeverijen die mijn werk wilden uitgeven. Mijn tweede boek werd beter ontvangen dan het eerste, maar het meest trots ben ik op de geïllustreerde dichtbundel die we met drie vrienden, helemaal zonder uitgeverij tot stand brachten. Die is intiemer en mooier dan het officiële commercieel uitgegeven werk. Write Now! is vooral belangrijk geweest voor mijn zelfvertrouwen, denk ik. Het zorgde ervoor dat ik me daarna nooit meer schuldig voelde of schaamde over de tijd en de energie die ik aan schrijven spendeerde. En dat was voor 2012 wel het geval, terwijl dat natuurlijk nergens op slaat. Als je wil schrijven, moet je dat gewoon doen. Je bent je eigen en enige maatstaf.’

Tijdens Write Now! Antwerpen geef je een schrijfworkshop. Hoe voelt het om aan de ‘andere kant’ van de wedstrijd te staan?

‘Het is een hele uitdaging. Ik heb al veel schrijfworkshops gevolgd en voelde me nooit echt voldaan. Sommigen zeggen dat je schrijven niet kan aanleren, maar dat weet ik niet. Meer nog dan inzicht of oefeningen geeft zo’n workshop je de kans op een ontmoeting. Je krijgt de kans om iemand te ontmoeten die heel erg gepassioneerd is door zijn vak. Vaak gebruikt die een hele andere methode dan je zelf gewend bent en dat is zeer waardevol.’

Heb je een goede opdracht waarmee jonge schrijvers hun pen kunnen oefenen?

‘Misschien een denk-opdracht eerder dan een doe-opdracht. Een vraag die me zelf ook al lange tijd bezighoudt: wat is de invloed van Netflix en andere streamingdiensten op de literatuur? Waarin kan de literatuur zich nog onderscheiden van series? Wat kan een boek dat een serie niet kan? Als het gaat over plot, aandacht en spanningsboog kan je volgens mij beter een serie bekijken dan een boek lezen. En toch is er iets dat een boek wél voor elkaar krijgt, terwijl geen film, serie of attractie dat ooit lukt. Maar waar zit dat dan in? Denk daar concreet over na als het over je eigen materiaal gaat. Dat komt niet alleen je eigen werk, maar de hele literatuur ten goede.’

Volg het advies van Vincent, pak je pen op en stuur in! Je hebt nog tot 3 april.

Interviews